user

پادکست می ـ خوانش حکمت زندگی شوپنهاور | Mey

Hesam Ipakchi
    0
    Average play count
    0
    Played
    0
    Subscribers
    در جرعه چهل‌ونهم به مسئله استعداد و لذت پرداخته‌ایم و متناسب با منابعی که خدمت‌تان معرفی شده، سطح‌بندی زندگی انسان و نسبت تفکر و هنر از نگاه شوپنهاور بحث شده است و در پایان رسیده‌ایم به این سؤال ...
    • 0

    • 3 months ago
    24:47
    موضوع جرعه چهل‌وهشتم از پادکست مِی، واقعاً جالب است! در توضیح صفحه ۵۱ از کتاب حکمت زندگی شوپنهاور به چند اشاره در مورد «امر جالب» و قابل‌توجه پرداختم. همچنین طرح دو واژه انسان «عادی» و «معمولی» بهانه ...
    • 0

    • 5 months ago
    22:10
    جرعه چهل و هفتم پادکست می به شرحی در پی‌نویس صفحه پنجاه کتاب درباب حکمت زندگی از آرتور شوپنهاور اختصاص دارد و دقایق کوتاهی هم در نسبت اندیشه شوپنهاور و آرای داروین صحبت کرده‌ام. بنا دارم از این جرعه ب...
    • 0

    • 6 months ago
    21:12
    اگر جرعه سی و پنجم را به خاطر داشته باشید، بحث مفصلی در خصوص مراتب لذت داشتیم. این بحث از منظر دیگری در جرعه چهل و ششم مورد توجه قرار گرفته است. بعلاوه در بخش ابتدایی جرعه به ملال طبقه مرفه و دل‌زدگی ...
    • 0

    • 11 months ago
    30:22
    در جرعه چهل و پنجم از پادکست می به کلمه «طبیعت» در صفحه چهل و هفتم کتاب در باب حکمت زندگی (به قلم آرتور شوپنهاور) توجه داریم و معانی مختلف قابل تصور برای این کلمه را به اختصار بررسی می‌کنیم.منابعکتاب ...
    • 0

    • 11 months ago
    23:30
    در جرعه چهل و چهارم پادکست می، قصد ارائه تبیین متفاوتی از مبارزه را دارم. مبارزه نه به عنوان امر استثنایی و برای رسیدن به وضعیت نامبارزی؛ بلکه مبارزه برای پاسخگویی به نیاز وجودی. وقتی از نیاز وجودی صح...
    • 0

    • 1 year ago
    32:09
    در دقایقی که خواهید شنید؛ به جمع‌بندی نسبت میان کار و فراغت پرداخته‌ام. برای انتخاب نام جرعه میان دو تیتر مردد بودم: «کارشاد» یا «حکمت کار» و سرانجام تصمیم گرفتم ترکیب «کارشاد» را به عنوان ابداع لفظی ...
    • 0

    • 1 year ago
    35:55
    در جرعه قبل از زبان شوپنهاور شنیدیم که ثمره و میوه زندگی «فراغت» است. اولین پرسشی که در این جرعه به آن خواهم پرداخت چنین است که آیا زندگی فقط یک درخت است که میوه ثابتی داشته باشد؟ یا ما با جنگلی از ان...
    • 0

    • 1 year ago
    27:40
    در جرعه قبل بیان شد که فراغت در نگاه شوپنهاور اصالت دارد و به منزله میوه و عصاره زندگی است. در این جرعه به بررسی مقدماتی پرداختیم که نخست بتوانیم با تعمقی بیشتر به خاستگاه «کار» بی‌اندیشیم و سپس بر اس...
    • 0

    • 1 year ago
    37:56
    اگر از من بخواهند جمله‌ای را بگویم که به فهم من، کلیدی‌ترین و کاربردی‌ترین نکته‌ای است که در کتاب در باب حکمت زندگی شوپنهاور هست، این جمله را می‌گویم: فراغت، ثمره و فایده همه زندگی‌ست؛ چه، زندگی بدون ...
    • 0

    • 1 year ago
    29:37
    جرعه سی‌ونهم: زندگی عاریتیشوپنهاور برای ما یک دوراهی ترسیم کرده است. او گفته یک راه به‌سمت تنهایی می‌رود و راه دیگر به‌سوی فرومایگی. ما تنها در یکی از این دو مسیر می‌توانیم حرکت کنیم. پس باید انتخاب ک...
    • 0

    • 1 year ago
    22:59
    جرعه سی‌وهشتم: تنها یا فرومایه؟شوپنهاور در مورد معاشرت با دیگران نظرات غیرمتداولی دارد. نظرات او کمی فرق دارد با حرف‌هایی که معمولاً به زبان می‌آوریم یا می‌شنویم. او در کتاب «در باب حکمت زندگی» نوشته:...
    • 0

    • 1 year ago
    26:11
    جرعه سی و هفتم : دشمنان سعادترسیدن به «سعادت» مقصدی است که اغلب مکاتب و ادیان مدعی مسیرگشایی به سوی آن هستند؛ اما اگر بنا باشد با نگاهی آسیب‌شناسانه به این کلمه نگاه کنیم، چه چیزی را می‌توان مانع سعاد...
    • 0

    • 1 year ago
    25:25
    جرعۀ سی و ششم: ظلم‌شناسیاین جرعه شامل دو نیمه است. در نیمه نخست، مقدماتی را از نگرش سیاسی آرتور شوپنهاور بیان کرده‌ام. گرچه تأکید شده که این چند دقیقه برای اشراف به نظام سیاسی موردنظر شوپنهاور کافی نی...
    • 0

    • 2 years ago
    21:16
    جرعۀ سی و پنجم: انکار اراده زندگیدر این جرعه، مباحث مهم و شاید جنجال‌برانگیزی را مزه کرده‌ایم. از اینکه متفکران و فیلسوفان، چه نسبتی با باورهای ایمانی داشتند، از اینکه خودکشی در نگاه شوپنهاور چه جایگا...
    • 0

    • 2 years ago
    32:37
    جرعۀ سی و چهارم: چُلمنیسم احتمالاً شما هم مثل من اگر در متن‌خوانی شوپنهاور به کلمه «چلمن» برسید  کنجکاوی‌تان برانگیخته خواهد شد که این متفکر عمیق و دقیق، چه کسانی را با  عنوان «چلمن» خطاب می...
    • 0

    • 2 years ago
    30:36
    شوپنهاور در کتاب در باب حکمت زندگی، بیشتر متوجه «حکمت عملی» بوده و مباحثی را به میان آورده که در زندگی روزانه برای ما کارآمد است؛ اما در همین میان، آنچه در اپیزود سی و سوم مورد بحث قرار گرفته به مراتب...
    • 0

    • 2 years ago
    33:50
    چنانکه در جرعه سی و یکم شنیدید، شوپنهاور از «انواع لذت» سخن به میان  آورده اما توضیحی در خصوص اینکه منظورش از «انواع» چیست و نوع‌های مختلف  لذت چه نسبت و مراتبی دارند طرح نشده. در جرعه سی و ...
    • 0

    • 2 years ago
    24:23
    جرعه سی  و یکم: در اهمیت شادیمواد لازم برای تهیه شادی چیست؟ ما چه چیزهایی نیاز داریم که بتوانیم از زندگی لذت ببریم؟ این سوال بهانه‌ای است برای آغاز پیاله سوم از هم‌سفرگی و هم‌سفری در خوانش کتاب د...
    • 0

    • 2 years ago
    17:45
    ثروت داشتن چه نسبتی با حکیمانه زیستن دارد؟ آیا ثروت مترادف پول است یا می‌توانیم انواعی از ثروت را با مراتب مختلفی از اهمیت دسته‌بندی کنیم؟ اگر امکان دسته‌بندی ثروت وجود دارد، معیار ما برای طبقه‌بندی چ...
    • 0

    • 2 years ago
    27:41
    جرعه بیست و نهم:ما  گاهی وقت‌ها بجای اینکه روی «آنچه هست» آدمها حساب کنیم، روی آنچه  «می‌خواهیم باشند» حساب می‌کنیم! شوپنهاور نظر قطع و شاید تلخی نسبت به این  نگرش داره اما جملات او بها...
    • 0

    • 2 years ago
    23:18
    جرعه بیست و هشتم:در  ادبیات عامیانه از عبارت «باشخصیت» و «بی شخصیت» زیاد استفاده می کنیم،  اما کلمه «شخصیت» به چه معناست؟ ما با چه شاخصی به شخصیت خواهیم رسید؟  شوپنهاور چه تعریفی از شخص...
    • 0

    • 2 years ago
    24:03
    جرعه بیست و هفتم: میم ِمینیمالیسمدر جرعه سابق نگاه شوپنهاور به جناب سقراط را عرض کردم. آنچه در جرعه بیست و هفتم پادکست می موضوع صحبت ماست، متکی به نقل قول جمله‌ای است از سقراط و به همین بهانه نگاهی ان...
    • 0

    • 3 years ago
    26:12
    جرعه بیست و ششم: همنشین درونیدر روزهایی که گذشت به شکل اتفاقی به نوشته‌ای از شوپنهاور رسیدم که به بحث عقل و سرشت زنانه مربوط بود. ابتدای جرعه بیست و ششم با طرح این موضوع آغاز می‌شود و بعد هم می‌رسیم ب...
    • 0

    • 3 years ago
    18:09
    شوپنهاور در کتاب جهان همچون اراده و تصور می‌گوید « عقل سرشت زنانه دارد ». آیا شما با این جمله موافق هستید؟ موافقت یا مخالفت با این گزاره نیازمند طرح دلیل است. نیمه دوم جرعه بیست و پنجم به این بحث پردا...
    • 0

    • 3 years ago
    25:18
    جرعه بیست و چهارم: پوستین نامرئی منبه این پرسش فکر کرده‌اید که «وسعت من» چقدر است؟ پهناوری انسان تا کجاست؟ آیا همه انسان‌ها به یک میزان گستردگی و پهناوری دارند؟ آیا این گستردگی قابل توسعه است؟ یعنی می...
    • 0

    • 3 years ago
    21:09
    جرعه بیست و سوم: یقین چیست؟آیا جهان مساوی محیط است یا با آن تفاوت دارد؟ ما چه تجربه‌ای از یقین داریم؟ وقتی از یقین صحبت می‌کنیم دقیقا از چه چیزی صحبت می‌کنیم و سرآغاز اندیشیدن از کدام گزاره باید باشد؟...
    • 0

    • 3 years ago
    23:30
    جرعه بیست و دوم: مزیت‌های اصیل فردیشوپنهاور از اصطلاحی استفاده کرده است که مترجم انگلیسی آن را genuine personal advantages  ترجمه کرده و در این ترجمه تاملاتی قابل عرض بود که تقدیم شد. مهمتر اینکه...
    • 0

    • 3 years ago
    21:12
    جرعه بیستم و یکم: من به تماشای مندر این جرعه تقسیم سه‌گانه شوپنهاور در آنچه که بر سرنوشت «من» موثر است را بحث کردیم و به جهت دقت در واژه ناگزیر از رجوع توامان به متن فارسی، انگلیسی و آلمانی هستیم. &nb...
    • 0

    • 3 years ago
    24:36
    جرعه بیستم: سطحی نگریاز  جرعه بیستم وارد در فصل اول کتاب در باب حکمت زندگی به قلم آرتور شوپنهاور  شده ایم. این جرعه شامل است بر توضیحی کوتاه از جایگاه ارسطو در نگاه  شوپنهاور و تاملی در...
    • 0

    • 3 years ago
    21:51
    جرعه نوزدهم: پایان پیش‌گفتارچرا به پادکست می گوش می‌دهید؟ چه نیازی ما را به پی‌جویی آرا و اندیشه‌های افرادی چون شوپنهاور مشتاق و محتاج می‌کند؟ با ارجاع به متن کتاب متعلقات و ملحقات این سوال را پاسخ دا...
    • 0

    • 3 years ago
    22:45
    جرعه هجدهم: مرگ از سوی دیگر عادت داریم که مرگ را نقطه‌ای در پایان بردار زندگی تصور کنیم. تفاوت نمی‌کند که این نقطه، بن بست زندگی باشد یا بنابر ایمان ِخداباورانه، گذرگاهی که ما را به زندگی دیگری منتقل...
    • 0

    • 3 years ago
    21:34
    جرعه هفدهم: و اما... مرگ شوپنهاور با چه تجربه‌ای از زیستن، به این نظام فلسفی رسیده است؟ اینجاست که به نظر می‌رسد اطلاعی گذرا از زندگی شوپنهاور می‌تواند گفته‌های او را برای ما باورپذیرتر کند. به همین ...
    • 0

    • 3 years ago
    16:54
    جرعه شانزدهم: ثمرات رنجدر سطرهای نخستین پیش‌گفتار، سعادت آن چیزی تعریف شد که تا حد ممکن «لذت» و «موفقیت» برای ما پدید آورد. اما همان‌طور که در جرعه قبل هم صحبت کردیم، شوپنهاور می‌گوید این معنا از سعاد...
    • 0

    • 3 years ago
    16:45
    جرعه پانزدهم: آداب ِفلسفه‌خوانینزدیک به سه ماه از آغاز خوانش ِکتاب در باب حکمت زندگی گذشته وما هنوز در چند سطر آغازین پیش‌گفتار هستیم! آیا این شیوه خوانش صحیح است؟ اصلاًمتن فلسفی را باید چگونه خواند؟ ...
    • 0

    • 3 years ago
    17:10
    جرعه چهاردهم: رندانگیواژه «رند» در اشعار حافظ را شنیده‌اید؟ من در این جرعه، رندانگی را از حافظ قرض گرفتم و معنایی متناسب با مسیر تفکر خودمان در برابرش نوشتم تا نه فقط یک استعاره ادبی بلکه یک نحوه از ب...
    • 0

    • 3 years ago
    25:15
    جرعه سیزدهم: مرثیه برای – ما – عوام تقسیم مردمان به عوام و خواص تقسیم متداولی است. تفکرات مختلف با انواعی از شاخص‌ها به تقسیم و تفکیک مردم از یکدیگر پرداختند. آیا شوپنهاور «حکمت زندگی» را برای نوابع...
    • 0

    • 3 years ago
    18:24
    جرعه دوازدهم: نابغه کیستصحبت به این گزاره رسید که «هنر نزد نوابغ است» و دور از ذهن نیست که سوال بلافاصله بعد از این گزاره «نابغه کیست؟» باشد. این جرعه شامل تفکیک بسیار مهمی در مفهوم «جهان» از نگاه آرت...
    • 0

    • 3 years ago
    16:23
    جرعه یازدهم : هنر نزد نوابغ استدر جرعه یازدهم به «هنر» از نگاه آرتور شوپنهاور پرداخته‌ام. یادتان هست که در جرعه قبل به کلمه «هنر» و نقش آن در درک معنای «حکمت زندگی» رسیدیم؟ حالا با اشاره به سطرهایی از...
    • 0

    • 3 years ago
    15:22
    جرعه دهم: انسان فرزیجرعه دهم تألیف یک اصطلاح است و برای داشتن تصویر روشنی از مباحث جرعه، ضرورت دارد که اپیزود نهم را شنیده باشید. در این جرعه از خوانش سطر اول کتاب عبور کردیم و به کلمه کلیدی در سطر دو...
    • 0

    • 3 years ago
    16:39
    جرعه نهم : عمر ِعمردر جرعه هشتم، سخن از کیفت زندگی بود، یادتان هست؟ رسیدیم به این سوال که با چه شاخصی باید کیفیت زندگی را تعریف کرد؟ چگونه می‌توان از زندگی به زندگی‌تر رسید. جرعه نهم پاسخ این سوال نیس...
    • 0

    • 3 years ago
    12:42
    جرعه هشتم : مراتب زندگیجرعه هشتم، در ادامه بحث پیرامون «حکمت زندگی» و پیش‌درآمدی است بر سطر دوم کتاب. کلمه‌ای که اساس جستار شوپنهاور است در این جرعه مطرح می‌شود. .● تقدیم از: حسام ایپکچی◦ خُم اول...
    • 0

    • 3 years ago
    10:44
    جرعه هفتم : من همان تجربه‌امدر جرعه هفتم، بحث پیرامون سطر نخست کتاب رو به اتمام می‌بریم. سطر موضوع صحبت:In these pages I shall speak of The Wisdom of Life in the common meaning of the termاز ترجمه انگ...
    • 0

    • 3 years ago
    14:07
    در ادامه بحث حکمت زندگی و پیرو تأکید بر «تجربه» به اینجا رسیدیم که تنوع تجربیات به تنوع ادراک منتهی خواهد شد و ما برای آگاهی از نظراتِ هم محتاج به گفتگو هستیم. حال پرسش این است که در جامعه‌ای با انبوه...
    • 0

    • 3 years ago
    10:49
    جرعه پنجم : اضطرار به گفتگوکمی توضیح دادم که چرا فاصله میان اپیزود چهارم و پنجم طولانی شد و با طرح مسئله، وارد موضوعی شدم که در ادامه بحث جرعه چهارم قابل توجه به نظر می‌رسید. در پایان این جرعه می‌توان...
    • 0

    • 3 years ago
    10:54
    جرعه چهارم : نسبت کلمه و تجربهدر ادامه جمله اول جستار، در این جرعه بحثی درباره تجربه آغاز شد.جرعه چهارم نیازمند تمرکز و دقت است، شاید نیازمند کاغذ و خودکار یا حتی شنیدن بیش از یک بار باشیم و البته برا...
    • 0

    • 3 years ago
    12:29
    جرعه سوم : تأمل در کلمه Wisdomدر این جرعه، سطر اول جستار به قلم شوپنهاور از دو متن فارسی و انگلیسی مورد خوانش و تأمل قرار گرفته است..در وب‌سایت مِی به نشانی:https://mey.irتوضیحات تکمیلی پادکست قابل مل...
    • 0

    • 3 years ago
    10:53
    در این جرعه واژه «برخاک» در معنای اختصاصی تعریف خواهد شد؛ معنایی که آن را نه فقط در پادکستِ می بلکه چه‌بسا در زندگی و اندیشه جاری‌مان نیز نیاز داشته باشیم..در وب‌سایت مِی به نشانی:https://mey.irتوضیحا...
    • 0

    • 3 years ago
    10:56
    این جرعه نخست از مِی است که می‌گوشید. آنچه خواهید شنید:  ◦ آدمی و لذت ِکشف ◦ بکر پیمایی در تفکر ◦ منابع پادکست می ◦ مثلث خوانش تألیفی  ● تقدیم از: حسام ایپکچی ◦ خُم اول: ...
    • 0

    • 3 years ago
    12:29